تازه های سایت
خانه » آخرین عناوین باشگاه نویسندگان سایبری » حکمت و معرفت(فرهنگی) » اللهم انّا نَرغَبُ اِلَیکَ فی دولَةِ کَریمَةٍ…
نام نویسی باشگاه نویسندگان سایبری
اللهم انّا نَرغَبُ اِلَیکَ فی دولَةِ کَریمَةٍ…

اللهم انّا نَرغَبُ اِلَیکَ فی دولَةِ کَریمَةٍ…

ای عدالت‌گستر جهانی و ای مهدی موعود!
کجایی که خیل مشتاقانت ، شب و روز زمزمه دعای فرجت را بر لب دارند و برای حضور گرانقدرت لحظه‌شماری می‌کنند…
گل برجسته نیمه شعبان، ولادت مولودی است که با خود ویژگیهایی دارد و می‌توان از جمله آنها را انتظار دانست.

ای زنده گل از بوی تنت، ای باران! دیر است، چه شد آمدنت، ای باران!
خشکید لبان واژه‌هایم ز عطش دست غزلم به دامنت، ای باران!

هرچند مقوله منجی و مصلح کل به نحوی تقریبا در همه ادیان آمده است، اما دیدگاه های مادی بر جهان، آینده بشر را آینده ای تاریک و وحشتناک توصیف می کند و هرازچندگاهی آثار این نگاه تاریک را می توان در اظهارنظر، یا فیلمی هالیوودی مشاهده کرد.
البته سرانجام دنیایی که صرفا با محاسبات مادی گرایانه سنجیده شود و بر انبارهایی از سلاح های اتمی، شیمیایی و میکروبی ساخته شده باشد و کلید آنها در دست انسان هایی قدرت طلب و درگیر شهوات باشد، نمی تواند هم سرانجام روشن و نویدبخشی باشد.

در این میان ؛ باور شیعیان بر این است که آینده جهان نه تنها تاریک و همراه خطرات سهمگین و وحشتناک نیست؛ بلکه آینده ای روشن و فرح بخش و نشاط آفرین، فراروی جهان خواهد بود، نه فقط برای شیعیان یا حتی مسلمانان بلکه برای همه بشریت و این همه امید، ناشی از اعتقاد به ظهور آن مصلح کل است. براساس تعالیم دینی ما «هنگامی که حضرت قائم(عج) قیام کند، در آن روز به عدالت حکم شود و ستم برای همیشه رخت بربندد، راه ها امن گردد، زمین برکات و استعدادهای خود را ظاهر گرداند و حداکثر استفاده از منابع و خیرات زمین صورت گیرد. فقیری پیدا نشود که مردم صدقات و زکوات خود را به او بدهند و این است معنی سخن خدا: عاقبت از آن متقیان است.»(بحار ـ ج ۵۲)

تذکر:
  1. با عناویت به مقدمه ی ذکر شده به این نتیجه می رسیم که ترویج فرهنگ مهدویت در زمان حاضر یکی از نیازهای ضروری جامعه امروز است، چون فرهنگ مهدویت قبل از اینکه به نجات و رستگاری انسان در آینده مرتبط باشد، به زمان حال جامعه شیعه مربوط است.
  2. بدون شک در زمان حاضر شیعه بودن یک فرد در گرو اعتقاد و التزام عملی به اصل ولایت امام مهدی علیه‌السلام است و به فرموده خود حضرت، مردم در این دوران باید از فقهایی پیروی کنند که حافظ دین و اهل صیانت و مراقبت از نفس خود باشند و درگیر هواهای نفسانی نباشند که این مفهوم در تفکر مبتنی بر ولایت فقیه ابعاد خاصی پیدا می کند.

در ادامه به بیان گوشه‌ای از اوضاع و احوال آخر الزمان ، از نگاه قرآن،تفاسیر و روایات می پردازیم.

نگرش قرآن به آخرالزمان

خداوند به عنوان پروردگار هستی و انسان، (حمد، آیه ۲) برای هستی هدفی را قرار داده که باید بدان برسد. بخشی از مسئولیت را به عهده انسان گذاشته تا به عنوان خلیفه الهی اقدام کند. (بقره، آیه ۳۰) انسان برای پذیرش این مسئولیت لازم است تا فرآیند رشدی و کمالی خود را از راه عبودیت بپیماید (ذاریات، آیه ۵۶) تا خدایی شده (بقره، آیه ۱۳۸) و مسئولیت خلافت را به عهده گیرد.
هر چیزی در دنیا تا زمانی که به کمالش نرسیده باشد نمی‌میرد. امیرمؤمنان علی(ع) در این باره می‌فرماید: جعل الله لکل شیء قدرا، و لکن قدر اجلا؛ خداوند برای هرچیزی اندازه‌ای گذاشته است و برای هر اندازه‌ای سرآمدنی. (غررالحکم، و نیز طلاق، آیه ۳)
درباره انسان نیز این سنت الهی جاری است و براساس آیات قرآنی هر انسانی تا زمانی معین در دنیا خواهد بود تا به کمال بایسته و شایسته‌اش دست یابد. (انعام، آیات ۲ و ۶۰)بنابراین تا پیمان عمر کسی پر نشود و به کمال بایسته و شایسته‌اش نرسد از دنیا بیرون نخواهد رفت و مرگ و اجل مسمی (تعیین شده) به سراغش نخواهد آمد.
دنیا نیز زمانی به پایان می‌رسد که همان اجل دنیا خواهد بود. این زمانی است که به آن آخرالزمان اطلاق می‌شود؛ یعنی زمان نهایی دنیا که در آن زمان به کمال خود رسیده و باید جمع شود و جهانی دیگر از همین مجموعه با خصوصیات دیگر ایجاد شود. (ابراهیم، آیه ۴۸)
اما پیش از اینکه دنیا به آخر خود برسد، انسانیت نیز باید به چنان کمالی برسد که خداوند برای او در نظر گرفته است. این کمال در سایه حکومت عادلانه جهانی به دست صالحان شکل خواهد گرفت؛ (انبیاء، آیه ۱۰۵) زیرا تنها در سایه چنین حکومتی است که هر انسانی به کمال خود دست یافته و زمینه‌ساز کمال‌یابی دیگر موجودات دنیا به عنوان خلیفه الهی خواهد شد.

نگاهی اجمالی به برخی رخدادهای آخرالزمانی

  1. جنگ‌های جهانی: پیش از آنکه حکومت صالحان تشکیل شود، به سبب افزایش کفر و فجور و ظلم و بی‌عدالتی، جامعه بشری گرفتار جنگ‌های جهانی می‌شود. خداوند در آیات ۹۸ و ۹۹ سوره کهف می‌فرماید که در آخرالزمان مردم به حال خود رها شده و به جنگ جهانی گرفتار و مبتلا می‌شوند.
  2. هجوم یاجوج و ماموج: یکی از سنت‌های الهی در آخرالزمان آن است که یاجوج و ماجوج در سراسر زمین یک هجوم سریع خواهند داشت که همراه با فتوحات فراگیر درآخرالزمان است. (انبیاء، آیه ۹۶) در این آیه آمده که آنان از هر سو سرازیر می‌شوند.
  3. خروج دابه‌الارض: خداوند در آیه ۸۹ سوره نمل بیان می‌کند که پیش از قیامت جنبنده‌ای از زمین بیرون خواهد آمد که با مردمان سخن می‌گوید. خداوند در آیه ۵۳ سوره سجده بیان می‌کند که پیش از قیامت ؛ ما آیات اعجازی خود را در آفاق و انفس به آنان نشان خواهیم داد.
  4. خروج سفیانی: خروج سفیانی و گرفتاری او و لشکریانش به عذاب الهی از جمله نشانه‌های آخرالزمان است که در آیه ۵۱ سوره سبا به آن اشاره شده است.
  5. خلافت امام زمان(عج) و شیعیان: وعده خداوند به خلافت امام زمان(عج) و سپس جانشینی شیعیان در آخرالزمان در آیه ۵۵ سوره نور بیان شده است. از امام سجاد(ع) روایت شده که ایشان در پی تلاوت آیه «وعدالله الذین آمنوا…» فرمود: سوگند به خدا! آنان شیعیان ما اهل بیت هستند که خداوند به سبب مردی از خاندان ما- که مهدی(عج) این امت باشد- آنان را خلیفه روی زمین قرار خواهد داد…».(نورالثقلین، ذیل آیه)
  6. پایان تاریخ با حکومت صالحان: بنا به آیات متعدد در آخر زمان حکومت عدالت محور صالحان برپا خواهد شد و پس از آن دیگر حکومتی ناصالح روی کار نخواهد آمد؛ بنابراین پایان تاریخ با حکومت صالحان خواهد بود و پس از آن است که قیامت برپا می‌شود و زمین و زمان در هم می‌پیچد و جهانی دیگر آفریده میشود(ابراهیم، آیه ۴۸)

ویژگی‌های مردم و حکومت آخرالزمانی

اگر خداوند هدف آفرینش انسان را خلافتی می‌داند که با عبودیت به دست می‌آید، بی‌گمان انسان‌های عابدی این حکومت را خواهند داشت و مردمان آن زمان اهل عبادت خواهند بود.
همچنین اگر خداوند نظام هستی را براساس عدالت بنیاد نهاده (حدید، آیه ۲۵) پس در آخر زمان، مردم اهل عدالت خواهند بود و حکومت عدالت‌گرا و مجری عدالت وجود خواهد داشت.
در آخرالزمان آسایش و امنیت موج می‌زند و از همین رو خداوند در آیه ۹۶ سوره اعراف از نزول برکات به سبب تقوای مردمان که در ساختار عدالت تحقق می‌یابد سخن به میان می‌آورد و به مؤمنان دارای عمل صالح از تبدیل ترس و اضطراب به امنیت و آرامش در آخرالزمان در آیه ۵۵ سوره نور خبر می‌دهد. (مجمع‌البیان، ذیل آیه)

juiceاما این روزها سرزمین‌های اسلامی خصوصاً در سوریه و فلسطین اشغالی و… مسلمانان در نبردی نابرابر با استکبار جهانی قرار دارند و امید به دستگیری و عنایات حضرت صاحب الزمان است که می‌تواند آنان را به آرامش کامل برساند.
این روزها در ایران اسلامی در هر کوچه و خیابانی شاهد برگزاری جشن نیمه‌شعبان هستیم و مردم گروه گروه و به صورت خودجوش با انواع شیرینی و شربت و میوه و… به استقبال رهگذران می‌آیند و به نذر و نیاز در این ایام پرخیر و برکت می‌پردازند و همگی به امید گوشه چشمی و نیم‌نگاهی مهربانانه شب‌ها و روزهای انتظار را طی می‌کنند…
همان انتظار صحیحی که با ظهور انقلاب اسلامی در ایران ،جان تازه ای گرفت و امید شیعیان جهان را به ظهور جامعه ای با انگیزه،با نشاط و اثرگذار دوچندان نمود.

.
.

چراغ راه

حسن ختام این مقاله ، به بیان رمز سربازی امام زمان اختصاص دارد:

قال‌الصادق(ع): لا یثبت علی امامته الا من قوی یقینه و صحت معرفته
امام صادق(ع): فرمود: بر امامت و فرج حضرت صاحب‌الزمان (عج) ثابت و پایدار نمی‌ماند مگر کسی که ایمانش قوی و استوار و معرفتش صحیح و کامل باشد.

.

پی نوشت ها:

روزنامه ی جام جم،یک شنبه ۲تیر،شماره ۳۷۲۳
روزنامه ی اطلاعات،یک شنبه،۲تیر، شماره ۲۵۶۲۲
روزنامه کیهان،یکشنبه،۲تیر-شماره ۲۰۵۲۴
مقاله ای از محمدرضا ستوده چاپ شده در روزنامه کیهان

 

اي عدالت‌گستر جهاني و اي مهدي موعود! کجايي که خيل مشتاقانت ، شب و روز زمزمه دعاي فرجت را بر لب دارند و براي حضور گرانقدرت لحظه‌شماري مي‌کنند... گل برجسته نيمه شعبان، ولادت مولودي است كه با خود ويژگيهایی دارد و مي‌توان از جمله آنها را انتظار دانست. اي زنده گل از بوي تنت، اي باران! دير است، چه شد آمدنت، اي باران! خشكيد لبان واژه‌هايم ز عطش دست غزلم به دامنت، اي باران! هرچند مقوله منجي و مصلح کل به نحوي تقريبا در همه اديان آمده است، اما ديدگاه هاي مادي بر جهان، آينده بشر را آينده اي تاريک…

بازنگری

امتیاز کل

خلاصه: باور شیعیان بر این است که آینده ای روشن فراروی همه بشریت خواهد بود. در این نوشتار از منظرهای گوناگون این باور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!
0

پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


+ دو = 11

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>